top of page

Evita​​​​

​​

​​

​​​

​​

Lauma

​​

​​

​​

Edīte

  • LinkedIn
  • LinkedIn
  • LinkedIn

šŸ›’ E-veikali un digitālo pakalpojumu sniedzēji, uzmanÄ«bu! No 2025.gada 28.jÅ«nija – jaunas piekļūstamÄ«bas prasÄ«bas

  • Evita PriedÄ«te
  • 20. jÅ«n.
  • LasÄ«ts 4 min

Updated: 8. jūl.


šŸ” Skaidrojam:

  • Kas mainās?

  • Vai prasÄ«bas attiecas arÄ« uz maziem uzņēmumiem?

  • Kā mÅ«su komanda LegalDesign.lv var palÄ«dzēt nodroÅ”ināt piekļūstamÄ«bu?

Ā 

Ā 

2025.gada 28.jÅ«nijā Latvijā stājas spēkā Preču un pakalpojumu piekļūstamÄ«bas likums, ar kuru tiek ieviesta tā sauktā PiekļūstamÄ«bas direktÄ«va – Eiropas Parlamenta un Padomes DirektÄ«va (ES) 2019/882 par produktu un pakalpojumu piekļūstamÄ«bas prasÄ«bām.

Jaunais regulējums ietekmē e-komercijas uzņēmumus un citus digitālo pakalpojumu sniedzējus Latvijā.

Ā 

Ā 

šŸ“Œ Kas mainās?

NormatÄ«vie akti paredz virkni prasÄ«bu, kuru mērÄ·is ir samazināt piekļuves ŔķērŔļus digitālajā vidē un nodroÅ”ināt vienlÄ«dzÄ«gu piekļuvi visiem lietotājiem. Noteiktām precēm un pakalpojumiem jābÅ«t pieejamiem arÄ« cilvēkiem ar invaliditāti un personām, kurām ir ilgstoÅ”i fiziski, garÄ«gi, intelektuāli vai maņu traucējumi.


Piekļūstamības direktīva attiecas uz noteiktiem digitālajiem produktiem un pakalpojumiem.


Piemēri, uz kādām precēm un pakalpojumiem attiecas prasības:

  • e-komercijas pakalpojumi, kas ļauj slēgt distances lÄ«gumus par precēm un pakalpojumiem (e-veikali),

  • universāldatori (piemēram, datori, viedtālruņi, planÅ”etes) un to operētājsistēmas,

  • e-grāmatas un to lasÄ«tāji,

  • tieÅ”saistes banku pakalpojumi,

  • elektronisko sakaru pakalpojumi (ar izņēmumiem),

  • pārvadājumu biļeÅ”u tirdzniecÄ«bas vietnes un paÅ”apkalpoÅ”anās kioski.


šŸ“… IevieÅ”anas termiņŔ. PrasÄ«bas nepiemēro pakalpojumu lÄ«gumiem, kas noslēgti lÄ«dz 2025.gada 27.jÅ«nijam, taču, ja Ŕāda lÄ«guma darbÄ«ba turpinās pēc 2030.gada 27.jÅ«nija, pakalpojuma sniedzējs nodroÅ”ina lÄ«guma atbilstÄ«bu piekļūstamÄ«bas prasÄ«bām. Proti, tādos gadÄ«jumos ir noteikts pārejas periods.

Ā 

Ā 

šŸ‘„ Ko tas nozÄ«mē lietotājiem?

Lietotāji iegÅ«s vienkārŔāku, saprotamāku un visiem pieejamu digitālo pieredzi. Tas nozÄ«mē:

  • saprotamāku informāciju,

  • intuitÄ«vu navigāciju,

  • pieejamu funkcionalitāti,

  • iespēju patstāvÄ«gi veikt pirkumus un izmantot pakalpojumus – bez ārējas palÄ«dzÄ«bas.

Ā 

Ā 

šŸ§‘ā€šŸ’» Ko tas nozÄ«mē pakalpojumu sniedzējiem?

E-komercijas un citiem digitālo pakalpojumu uzņēmumiem bÅ«s jānodroÅ”ina, ka viņu mājaslapas, lietotnes un platformas atbilst prasÄ«bām, tostarp:

  • darbojas ar ekrāna lasÄ«tājiem un citiem palÄ«grÄ«kiem,

  • ir vienkārÅ”i navigējamas un strukturētas,

  • piedāvā saprotamu, iekļaujoÅ”u saturu (arÄ« cilvēkiem ar kognitÄ«viem traucējumiem),

  • nodroÅ”ina piekļūstamÄ«bu visā pakalpojuma ceļā – Ā no izvēles lÄ«dz apmaksai.

Ā 

Ā 

šŸ“ Vai tas attiecas arÄ« uz maziem uzņēmumiem?

Izņēmumi. Ir paredzēti izņēmumi gan lieliem, gan maziem uzņēmumiem: prasÄ«bas jāievēro tādā apjomā, kādā atbilstÄ«bas nerada bÅ«tiskas izmaiņas un nesamērÄ«gu slogu. Likums nosaka nesamērÄ«ga sloga novērtēŔanas kritērijus, kā arÄ« novērtēŔanas dokumentēŔanas pienākumu.

Ā 

🧾 Kas ir mikrouzņēmums PiekļūstamÄ«bas direktÄ«vas izpratnē?

Uzņēmums ar:

  • mazāk nekā 10 darbiniekiem un

  • apgrozÄ«jumu vai bilances kopsummu ≤ 2 miljoni eiro.

Ā 

āœ… Kādi ir izņēmumi?

DirektÄ«va ļauj dalÄ«bvalstÄ«m nepiemērot prasÄ«bas mikrouzņēmumiem, un Latvijas likums Å”o iespēju izmanto.

Ā 

šŸ”ø Tātad – Ā mikrouzņēmumiem noteiktas prasÄ«bas nav obligātas.

Taču – ja mikrouzņēmums vēlas bÅ«t konkurētspējÄ«gs un iekļaujoÅ”s, piekļūstamÄ«ba ir ieguldÄ«jums, nevis slogs. ArÄ« mazie uzņēmumi iegÅ«st, veidojot saprotamus un lietotājam draudzÄ«gus risinājumus.


BÅ«tiski piebilst – pat ja uz paÅ”u e-veikalu neattiecas prasÄ«bas par tā piekļūstamÄ«bu, tam joprojām ir pienākums pārliecināties, ka tajā pārdotās preces atbilst piekļūstamÄ«bas prasÄ«bām, ja attiecÄ«gajām precēm tādas ir noteiktas.

Ā 

Ā 

🧭 Secinājums: rīkojieties, lai nodroŔinātu piekļūstamību

NepiecieÅ”ams rÅ«pÄ«gi izvērtēt, kādas prasÄ«bas attiecas uz JÅ«su uzņēmumu, jo no prasÄ«bu ievēroÅ”anas Latvijā ir atbrÄ«voti noteiktiem kritērijiem atbilstoÅ”i uzņēmumi. Vienlaikus, neatkarÄ«gi no uzņēmuma lieluma, praktiski piekļūstamÄ«ba kļūst par normu, nevis izvēli.

Ā 

āœ… SavlaicÄ«ga pielāgoÅ”anās prasÄ«bām:

  • palÄ«dz izvairÄ«ties no reputācijas riskiem un lieliem uzņēmumiem – arÄ« no sodiem,

  • uzlabo lietotāju pieredzi un lojalitāti,

  • veicina uzticÄ«bu zÄ«molam un konkurētspēju.

Ā 

Ā 

āœļø Kā var palÄ«dzēt juridiskais dizains, ko Ä«steno LegalDesign.lv komanda?

Lielie uzņēmumi, iespējams, jau ir izpildÄ«juÅ”i virkni piekļūstamÄ«bas prasÄ«bu. Tomēr praksē var novērot, ka reizēm netiek pietiekami padomāts par teksta saprotamÄ«bu – pakalpojuma sniedzēja spēju skaidri, vienkārÅ”i un saprotami komunicēt. AttiecÄ«bā uz teksta saprotamÄ«bu Preču un pakalpojuma droÅ”uma likums nosaka atseviŔķas prasÄ«bas, tostarp, lietoÅ”anas instrukcijai un droÅ”uma informācijai, kā arÄ« citai uz preces norādÄ«tajai informācijai ir jābÅ«t skaidrai, saprotamai un viegli uztveramai.Ā 


Ā 

Teksta saprotamība ir jautājums, kura risinājumam būtisku pievienoto vērtību sniedz juridiskā dizaina pieeja, ko lieto mūsu juridiskā dizaina komanda legaldesign.lv.

Ā 

Juridiskais dizains – pieeja, kurā juridiskie risinājumi tiek veidoti, ņemot vērā lietotāja vajadzÄ«bas. MērÄ·is nav tikai ā€œizpildÄ«t prasÄ«basā€, bet radÄ«t cilvēkcentrētu pieredzi, kur arÄ« juridiskā informācija kļūst saprotama un pieejama.

Ā 

Digitālo pakalpojumu sniedzēju vajadzÄ«bām mÅ«su komanda raksta un pārveido tādus tekstus kā pirkuma noteikumi, mājas lapas lietoÅ”anas noteikumi un privātuma politika.

Ā 

šŸŽÆ Rezultāts:

  • skaidri un saprotami lietoÅ”anas noteikumi, pirkuma noteikumi un privātuma politika,

  • valoda, kas pieejama arÄ« cilvēkiem ar kognitÄ«viem traucējumiem,

  • pārdomāti strukturēti, viegli uztverami dokumenti.

Ā 


Lai attēlotu mūsu juridiskā dizaina darbu, tālāk apskatīsim dažus piemērus.

Ā 

Pirms un pēc: viens noteikumu punkts, dažādas pieredzes (1.piemērs)

Piekļūstamības prasības - pirkuma noteikumi - e-veikali - piemērs
Piekļūstamības prasības - pirkuma noteikumi - e-veikali - piemērs

Ā 

Pirms un pēc: viens noteikumu punkts, dažādas pieredzes (2.piemērs)

Piekļūstamības prasības - pirkuma noteikumi - e-veikali - piemērs
Piekļūstamības prasības - pirkuma noteikumi - e-veikali - piemērs

Piemēram doti atseviŔķi pirkuma noteikumu punkti, taču praksē mēs, protams, nodroÅ”inām visa attiecÄ«gā teksta sagatavoÅ”anu.

Ā 


šŸŽÆ Noslēgumā

NepiecieÅ”ams rÅ«pÄ«gi izvērtēt, kādas piekļūstamÄ«bas prasÄ«bas attiecas uz jÅ«su uzņēmumu, jo no prasÄ«bu ievēroÅ”anas Latvijā ir atbrÄ«voti noteiktiem kritērijiem atbilstoÅ”i uzņēmumi.

Vienlaikus, neatkarīgi no uzņēmuma lieluma un likuma normām, praktiski piekļūstamība kļūst par standartu, nevis izvēli.

Praksē var novērot, ka reizēm netiek pietiekami padomāts par teksta saprotamÄ«bu – Ā pakalpojuma sniedzēja spēju sniegt informāciju skaidri, vienkārÅ”i un saprotami.



šŸ“© Neesat pārliecināti, vai jaunās prasÄ«bas attiecas arÄ« uz jÅ«su e-veikalu vai citu digitālo pakalpojumu? Mēs varam palÄ«dzēt!

Sazinieties ar mums, lai:

  • novērtētu, kā direktÄ«va un Latvijas normatÄ«vo aktu prasÄ«bas ietekmē jÅ«su uzņēmumu,

  • izstrādātu praktiski Ä«stenojamus, skaidrus un lietotājiem draudzÄ«gus juridiskos risinājumus.



Paldies, ka izlasījāt!

Ja JÅ«s interesē Ŕī tēma, sazināmies!


Evita Priedīte

Zvērināta advokāte




āš–ļø Atruna

Å is raksts ir sagatavots informatÄ«vos nolÅ«kos. Tajā sniegtā informācija nav pielāgota noteiktai situācijai un nav uzskatāma par juridisku konsultāciju. Iesakām sazināties ar mÅ«su komandas juristiem, lai saņemtu atbilstoÅ”u juridisko risinājumu.

Komentāri

Novērtēts ar 0 no 5 zvaigznēm.
Vēl nav neviena vērtējuma

Å Ä« ieraksta komentēŔana vairs nav pieejama. Lai iegÅ«tu papildinformāciju, sazinieties ar vietnes Ä«paÅ”nieku.
bottom of page